Malowany przewodnik po social media rozpoczęłam od Pinterest. Pozostając w temacie zdjęć, dzisiaj kilka zdań o tym, do czego może ci się przydać Instagram.
Zacznijmy od tego, czym jest Instagram? Jest to serwis społecznościowy, połączony z aplikacją, działającą w systemach Android i iOS. Zasada działania jest następująca: pobierasz na telefon aplikację, robisz telefonem zdjęcie, otwierasz zdjęcie w aplikacji Instagram, wybierasz jeden z kilku dostępnych filtrów, czyli efektów, i automatycznie dodajesz je do swojej galerii w Instagramie.
Na początku 2013 roku z Instagramu korzystało ok. 90 mln użytkowników, co w porównaniu np. z Facebookiem w skali globalnej jest liczbą niedużą. Wynika to ze sposobu działania Instagramu: aby dodać zdjęcie musisz posiadać smartfona/tablet z aplikacją. Od niedawna zdjęcia można przeglądać online, korzystając ze zwykłego komputera, więc link do galerii można przesłać „zwykłym” użytkownikom.
Instagram jest dla ciebie, jeżeli:
– posiadasz smartfon lub tablet z aparatem foto i systemem, na którym działa aplikacja Instagram i lubisz mieć go zawsze w ręku;
– prowadzisz aktywne życie: podróżujesz, bywasz „na salonach”, odwiedzasz ciekawe miejsca i eventy etc.;
– prowadzisz firmę/sklep/działalność, gdzie „kulisy” są mało dostępne dla zwykłego śmiertelnika lub klienta.
Instagram idealnie sprawdza się w mniej formalnej komunikacji. Na przykład, jeżeli jesteś projektantem, umieszczaj w Instagramie zdjęcia z pracowni, z pokazów mody, targów, rób zdjęcia swoim szkicom, ulubionym magazynom, nowym materiałom, etc. Jest to świetne narzędzie do pokazania twojej działalności „od kuchni. Jesteś blogerem lifestylowym? Rób zdjęcia zawsze i wszędzie – w końcu to lifestyle jest tym, co sprzedajesz. Prowadzisz sklep? Pokaż, jak wygląda dostawa towaru, podziel się zdjęciami z pakowania paczek, etc. To, co dla ciebie jest szarą codziennością, ale innych bywa ciekawostką.
Instagram możesz połączyć z innymi serwisami społecznościowymi, np. Twitterem lub Facebookiem.
Po co to robić?
Przede wszystkim, przyzwyczajasz odbiorcę do swojej marki. Pokazujesz mu, że to, co powstaje w twojej pracowni/zapleczu/biurze ma historię. Ma kontekst. Pokazując mu mniej oficjalną twarz (backstage z sesji, zdjęcie z wycieczki rowerowej) stajesz się bardziej „swój”. Oczywiście, musisz zadbać, żeby umieszczane w Instagramie zdjęcia pasowały do twojej marki i działalności, musisz przemyśleć strategię. Ale jest to gra warta świeczki.
Z tego wykresu wynika, że Instagram, obok Pinterestu, jest obecnie najszybciej rozwijającym się serwisem społecznościowym. Trend ten powinien się utrzymać, już teraz w Instagramie są wprowadzane funkcjonalne zmiany, przez co jest on coraz bardziej user friendly.
Jak to robią inni?
Przykład 1: deezee.pl
DeeZee to sklep z butami (i od niedawna różnymi dodatkami). Na firmowym instagramie DeeZee znajdziesz zdjęcia zakręconych butów, modelek i blogerek, zdjęcia z kulis sesji zdjęciowych, z pokazów mody, co ciekawsze modele nowości przeplatane zdjęciami Pałacu Kultury, truskawek, lodów… z przypinką DeeZee.
Jedno ze zdjęć z Instagramu DeeZee. W miejscu, które obecnie budzi wiele kontrowersji wśród warszawiaków. Fajnie być tam, gdzie się coś dzieje.
Przykład 2: maffashion
Maff jest blogerką modową, projektantką, twarzą kilku marek. Na swoim oficjalnym instagramie zamieszcza zdjęcia z eventów, podróży, restauracji, sesji zdjęciowych (zarówno te finałowe, jak i backstage), pokazuje ciuchy, które wpadły jej w oko. Sporo tu zdjęć zabawnych, z głupimi minami, ze znajomymi lub gwiazdami, z którymi pracuje.
Dzięki takiej obecności na Instagramie DeeZee i Maff budują wizerunek marki bezpośredniej, modnej, pasującej do twojego stylu życia. To jest coś, z czym łatwo się identyfikować. Z czym się CHCE identyfikować.
Julia (pierwsza od prawej) na luzie i z przyjaciółmi. Takie foty tylko na Instagramie Maff.
Level PRO.
Chcesz więcej, niż tylko pokazywać zdjęcia i zbierać serduszka (odpowiednik facebookowego lajka na Instagramie)? Instagram możesz wykorzystać również do ciekawych akcji, angażujących użytkowników.
Przykład 1: Burberry
Jeden z najbardziej znanych domów mody (ponad 155 lat na rynku!) bardzo szybko znalazł sposób na wykorzystanie Instagramu. W czasie jednego z jesiennych pokazów uraczył swoich fanów fotorelacją na żywo – właśnie na Instagramie można było śledzić pokaz, najnowsze modele, pierwsze rzędy i kulisy pokazu. Kto chciał być na bieżąco, musiał śledzić Burberry.
Przykład 2: Sieć NH Hotels
Sieć hoteli, których firmowym hasłem jest „Wake up to a better world”, zorganizowała konkurs. Zadaniem fanów było złapać w obiektywie (o ile możemy tu mówić o obiektywie) „a moment when something is beginning, a zero instant” (moment zero, moment w którym coś się zaczyna). Zdjęcia należało otagować #WakeUpPics, a zwycięzcy otrzymali pobyt w wybranym hotelu. Jeżeli ktoś używa Instagramu, to na pewno lubi robić zdjęcia. Firma jedynie ukierunkowała fotograficzną energię instagramowiczów.
Co możesz robić na Instagramie?
– pokazywać kulisy swojej firmy/pracy;
– informować o nowościach/produktach poprzez dodanie zdjęć;
– udostępniać relacje foto z wydarzeń, organizowanych przez twoją markę;
– organizować konkursy na najciekawsze zdjęcia, związane z marką.
Przygotuj strategię, zadbaj o dobre tagowanie zdjęć i bądź konsekwentny. To klucz do sukcesu nie tylko na Instagramie.