Pomysł na social media: Pinterest

Trudne czasy nastały dla biznesów. Jeszcze kilka lat temu było wiadomo – żeby wybić się z masy, wystarczyło mieć stronę internetową. Potem przyszedł facebook, z którym przez dłuższy czas nie wiadomo było co zrobić. W końcu, jak już wszyscy pozakładali sobie fanpejdże (choć niektórzy do dziś nie wiedzą, po co), pojawiła się cała masa innych społecznościówek. I co teraz?

Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Foursquare, Google+, do tego jeszcze kanały na youtube, blogi, fora internetowe, a także inne, ściśle branżowe lub powoli odchodzące w niebyt portale społecznościowe. Istny ból głowy i pożeracz czasu. Zanim popadniesz w szał zakładania wszędzie firmowych profili i kont, usiądź z kartką, ołówkiem i komputerem i poświęć chwilę na przeanalizowanie swoich umiejętności, a także specyfiki danych portali społecznościowych. Ponieważ każdy z nich jest inny, daje inne możliwości i pozwala wyeksponować inne cechy twojego produktu („produkt” w szerokim tego słowa znaczeniu: usługi, przedmioty, które sprzedajesz, twój blog, marka etc.).

W internecie (chociażby na blogu Natalii Hatalskiej) znajdziesz mnóstwo ciekawych przykładów wykorzystania portali społecznościowych dla promocji marki (tzw. case’y). Co ważne, nie musisz być dużą firmą, żeby wymyślić coś ciekawego – coś, co zaangażuje innych użytkowników portalu. Ale nawet jeżeli nie masz przełomowego pomysłu, możesz wykorzystać te minimalne możliwości, które daje sam portal.

pinterest

Pinterest

Pinterest jest jednym z najmłodszych serwisów społecznościowych. Przeznaczony jest do zbierania (poprzez tzw. przypinanie do tablicy) i porządkowania zdjęć i obrazków. W ostatnich 2 latach był najszybciej rozwijającym się serwisem w Stanach, w drugiej połowie 2012 roku Pinterest odwiedzało ok. 365 tys. osób z Polski. Ok. 80% użytkowników Pinterest stanowią kobiety, większość z nich jest w wieku 25-44 lat (dane dla USA).

[youtube width=”600″ height=”365″ video_id=”AfyByLwiIe8″]

Pinterest jest dla ciebie, jeżeli:

– twoją mocną stroną są zdjęcia lub grafiki;

– przygotowujesz tutoriale (czyli objaśnienia jak coś zrobić krok po kroku: kulinarne, handmade, kosmetyczne, fryzury, recycling etc.);

– w twojej pracy/branży śledzenie trendów jest niezwykle ważne.

Pinterest jest fajnym miejscem dla projektantów (ubrań, wnętrz, etc.), blogerów (lifestyle, kulinaria, moda, handmade, podróże), fotografów i grafików. Na Pintereście odnajdą się też czasopisma (Harper’s Bazaar śledzi około 5 mln użytkowników), firmy sprzedające m.in. ubrania, biżuterię, wyposażenie wnętrz. Decydując się na Pinterest musisz pamiętać, że powinieneś zaoferować przede wszystkim fajną treść wizualną. Im ładniejsze lub ciekawsze zdjęcie, tym częściej będzie przepinane przez innych użytkowników.

Pinterest powinien ci służyć nie tylko do umieszczania własnych treści, ale śledzenia innych (np. twoich ulubionych projektantów i marek) lub tworzenia bazy inspiracji, dostępnej dla twoich odbiorców (np. przepisy i zdjęcia dań z różnych regionów świata, które mogą oglądać czytelnicy twojego bloga).

Jeżeli idea przypinania przypadła ci do gustu, możesz pójść o krok dalej i zaangażować w przypinanie innych. Na Pintereście miało miejsce kilka ciekawych kampanii i konkursów – spróbuj podpatrzeć mechanizmy tych działań. Na przykład, Sephora zachęciła do tworzenia tablic pod nazwą „Sephora Color Wash”, na których użytkownicy mieli za zadanie tworzyć kolaże ze zdjęć (również produktów Sephory), a motywem przewodnim był ulubiony kolor. W stronę kolorów poszła też marka Guess, która ogłosiła konkurs na najciekawszą tablicę pt. „Guess my color inspiration”.

Z zaskakującym pomysłem wyszła brytyjska firma ubezpieczeniowa Confused.com, która na Pinterest promowała bezpieczeństwo na drodze. Na łamach serwisu firma ogłosiła konkurs: kobiety przypinały do konkursowej tablicy swoje zdjęcia w najbardziej niewygodnych i ekstrawaganckich butach, w jakich zdarzyło im się prowadzić samochód. Konkurs na Pinterest był promowany zabawnym filmikiem na youtube, została też opracowana specjalna infografika z danymi statystycznymi, dotyczącymi niebezpiecznych nawyków podczas jazdy samochodem. Nagrodą w konkursie były „bezpieczne” baleriny znanej firmy, idealne do prowadzenia auta. Tym nietypowym działaniem firmie udało się zwrócić uwagę na istotną kwestię bezpieczeństwa, oraz promować swoją markę.

Co możesz robić na Pinterest:

– promować swoją osobę lub markę poprzez promocję lifestyle’u, z którym się utożsamiasz;

– dzielić się inspiracjami i inspirować innych;

– organizować konkursy.

Niektórzy próbują używać Pinterest jako kanału informowania o tym, co nowego dzieje się w firmie lub pokazywania biznesu „od kuchni”. Jednak osobiście uważam, ze w tym celu bardziej się sprawdzi Facebook lub Instagram (gdzie jakość zdjęcia nie odgrywa aż tak istotnej roli), ponieważ Pinterest opiera się przede wszystkim na bodźcach wizualnych.

Nie zapominaj też, że Pinterest w Polsce nie ma jeszcze zbyt wielu aktywnych użytkowników, co prawdopodobnie będzie się zmieniać. Ale twoje treści mają szanse dotrzeć do użytkowników z zagranicy, co w przypadku np. sklepu internetowego, oferującego wysyłkę zagraniczną, jest dodatkowym atutem.

P.S.: powyższe opracowanie jest, rzecz jasna, mocno skrótowe, ale na pewno przybliża koncepcję serwisu. Zanim jednak stwierdzisz „kurde, wchodzę w to!”, zaczekaj na kolejne części, w których zaprezentuję możliwości, jakie dają inne serwisy społecznościowe. Jeżeli znasz Pinterest od podszewki, podziel się wrażeniami w komentarzach, dzięki!